Jesu li nestabilne podloge funkcionalne?

Mnogi treneri i sportaši su postavili ovo pitanje. Neki redovito koriste balans podloge, bosu lopte ili balans boardove i diskove kod funkcionalnog treninga. Drugi definiraju funkcionalni trening upravo kroz uporabe takve opreme. A onda postoje i oni koji tvrde da vježbe na nestabilnim podlogama nisu funkcionalne jer se takvi uvjeti ne dešavaju u svakodnevnom životu, pa onda ni te vježbe ne pružaju prijenos. Najvjerojatnije su ove razlike posljedica različitog definiranja pojma “funkcionalni”.

Jedna stvar je jasna: vježbe se mogu izvoditi i na balans podlogama, boardovima, diskovima ili bosu loptama. Kvaliteta pokreta je i ovdje važnija od kvantitete. Moguće je postići veliki učinak na aktivaciju mišića i inter i intra-mišićnu koordinaciju. Do znači da središnji živčani sustav, linije podataka između mozga i organa, uči raditi brže i učinkovitije. Uz to, bolja je i komunikacija između individualnih mišićnih vlakana i čitavog mišića. Posebno će se povećati izvedba mišića oko zglobova i stabilizatora trupa.

Na kraju, sve ovo omogućuje bolje držanje, daje nam veću kvalitetu pokreta, i može proaktivno prevenirati nejednaku distribuciju opterećenja ili padove. Ukoliko sportaš ili redoviti korisnik teretane primjećuju deficit u ovom području, onda je svakako dobra ideja usredotočiti se na trening ovih aspekata i raditi na njima uz pomoć nestabilnih podloga. Stoga, možemo nazivati ovu vrstu treninga funkcionalnim treningom.

“Da, ali..!”, najgorljiviji protivnici nestabilnih podloga ustaju sa svojih sjedala. Funkcionalni trening služi funkciji, tj. poboljšanju izvedbe u određenom sportu ili učinkovitijem obavljanju dnevnih zadataka. Vježbe moraju biti prenosive u svakom trenutku i uvijek biti slične stvarnim specifičnim sportskim situacijama ili dnevnim zadacima. Stoga bi trening, bar što se tiče protivnika nestabilnih podloga, trebao ostati čvrsto na zemlji. I to na stabilnoj, a ne na nestabilnoj. Nema sporta u kojem se natječe na pjenastoj podlozi. Naši stanovi, kuće, pločnici ili uredi također nisu obloženi jastucima. Funkcionalni trening bi trebao trenirati pokrete. Pokrete poput bacanja, vučenja, guranja, dizanja, nošenja, itd., tj. pokreta koje je moguće pronaći u sportu ili zadacima za koje treniramo.

Čini se da se zajednica ne može složiti oko toga. Također nećemo pružiti definitivan odgovor na to pitanje, tema ima previše različitih aspekata. No, možemo dati jedan osvrt uz pomoć primjera biceps pregiba.

Ova vježba je za neke manifestacija nefunkcionalnosti, no može biti funkcionalna ako se pregib izvodi stojeći i sa bučicama.

Mnogo je situacija u svakodnevnom životu u kojima moramo nositi neki veliki predmet ispred tijela. Često je to nemoguće sa ispruženim, ravnim rukama. No to i nije toliko poželjno budući da u tom položaju imamo tendenciju naginjanja gornjeg dijela tijela prema naprijed, što uzrokuje pretjeranu lordozu (zakrivljenje) kralježnice. Svakako je bolje za držanje težak predmet držati sa svijenim rukama ispred trbuha. I to je to: biceps pregib!

Uz to, također stimulirate trup i rameni pojas jer moraju obavljati puno stabilizacijskog posla.

Izolacijske vježbe ili vježbe na nestabilnim podlogama također mogu biti funkcionalne. Posebice kada služe svrsi poboljšanja određenih dijelova tijela, sub-pokreta ili struktura cjeline. Držat ćemo se primjera biceps pregiba: ako imate poteškoća pri izvođenju zgibova, dobra je ideja da trenirate biceps jer ćete kod zgibova imati koristi od te izolacijske vježbe.

Kao što je rekao Gray Cook:

“Mnogi koncepti treninga usredotočeni su na maksimiziranje snage, no, razumnije je raditi na slabostima i problematičnim područjima. Prije ili kasnije, slabosti koje ignorirate postati će vidljive u svakodnevnom životu, tijekom treninga ili natjecanja. Stoga zapostavljanje svojih slabosti dugoročno nije pametna ideja.” (Cook 2011., str. 16).

Prethodno spomenuta oprema, balans podloge, bosu lopte ili balans boardovi i diskovi, mogu se smatrati dijelovima slagalice koju čini funkcionalni trening. Na kraju, svaki oblik pokreta, vježbe ili treninga je funkcionalan ukoliko nam pomaže u održavanju ili poboljšanju razine fizičke spremnosti i općeg blagostanja.

 

Priredio: Franjo Maričić, Blue Gym

Izvor: portal Functional Movement

 

 

PREGLEDAJTE I PREUZMITE KATALOG S NAŠOM KOMPLETNOM PONUDOM!

Iz ponude ovog puta izdvajamo Balance Board, Balans Disk, Balans podlogu / balance pad i Balans poluloptu Proline.

Svu ostalu ponudu sportske opreme možete provjeriti na našem webshopu, a pratite nas i putem Facebooka i Twittera.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,